Inverterad värld – Christopher Priest


"I had reached the age of of six hundred and fifty miles."

Titel: Inverterad värld (eng. The Inverted World
Författare: Christopher Priest 

Omdöme: Genialisk




Beskrivning: Inverterad värld är en bok jag funderat på att läsa ganska länge därför att det är en science fiction-klassiker av en författare av vilken jag redan läst och uppskattat ett flertal böcker. Nu när jag läst klart den ifrågasätter jag hur det kommer sig att jag inte läst den förrän nu. Det är en bok som, trotts vissa svagheter, inte kan  beskrivas som annat än sant genialisk. 

Boken handlar om en stad som vinschas fram på räls för att nå ett mystiskt "optimum", men optimum rör sig kontinuerligt och därmed är även staden satt på en evig resa. Helward Mann är namnet på protagonisten genom vars ögon vi får se denna stad. Genom hans läroperiod hos en av stadens skrån (eng. guild) vilka är de som ansvarar för stadens fortsatta rörelse får vi lära oss mer om varför det är så oerhört viktigt att staden aldrig stannar. Skråväsendets hemlighetsmakeri har dock sått split hos stadens befolkning och de finns både yttre och inre krafter som vill stoppa staden.

Priest leker med matematiska och i någon mån samhälleliga inverteringar, även om de matematiska nog är något starkare, och lägger också mycket fokus på det rent mekaniska i vinschningen av en stad. Jag är inte naturvetanskapligt lagd egentligen, men jag kan tycka att det finns något väldigt vackert i hur han lyckas med detta. Staden i rörelse har också en slags absurd skönhet, lite som till exempel Howls Moving Castle om man nu läst eller sett den. 

Priest leker också med idén om perspektiv och utan att gå händelserna i förväg handlar det om perspektiv och världar som möts. Detta är ett tema som Priest också behandlar i Det vita rummet (eng. The Affirmation) och som verkar intressera honom väldigt. Man kan se idén om världar som möts som en metafor för olika tankar och perspektiv som möts, eller kanske aldrig möts därför att de inte låter sig förenas. 

Kommentarer

Populära inlägg