Bokreafynd

Jag sa till mig själv att jag skulle undvika bokrean. Sju böcker senare kan jag väl inte riktigt säga att jag upprätthöll det löftet. Jag är ganska nöjd ändå. 

På bilden syns tre av mina fynd. Först på listan står en omläsning av Austens Mansfield Park som i förordet vilket jag redan tjuvläst (trots att jag tänkt läsa ut boken jag håller på med innan jag ger mig i kast med den) beskrivs som: "Austen's most complex and profound and her least likable novel." Detta är en mycket spännande iakttagelse. Jag har noterat att många verkar ogilla Mansfield Park, men själv tycker jag nog att den ligger på topp tre i alla fall av Austens bästa. Jag tror att folk har svårt med huvudkaraktären Fanny som karaktär då hon kanske inte är så stark som kvinnor idag förväntas vara och att boken upplevs som lite deprimerande. Det är helt klart Austens mörkaste roman. Dessutom är det ofta svårt att säga vad Austen egentligen menar med denna roman. Är Fanny ett kvinnoideal att sträva efter eller bara en produkt av de svåra omständigheter hon växt upp under? Vad säger boken om familjens roll etcetera? Personligen uppskattar jag den lite mörkare tonen och att boken är så svårtolkad. Det senare ger möjlighet till många alternativa tolkningar.  

Förutom Mansfield Park syns även Pratchetts Monsterous Regiment och du Mauriers Rebecca.

Kommentarer

  1. Svar
    1. trevlig bok Daphne du Maurier Enchanted Cornwall:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2013/09/cornwall-la-daphne-du-maurier.html

      Radera
    2. hittade filmen på loppis:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2012/08/ett-litet-stort-fynd.html

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg