Kallocain – Karin Boye
"Är det inte underligt att allting mister sitt värde så fort det upphör att vara en gåva - till och med sanningen?”
Titel: Kallocain
Författare: Karin Boye
Omdöme: Besjälad
”Kallocain” av Karin Boye gör mig på en gång rusig av lycka,
för att den är så bra, och lämnar mig med gråten i halsgropen, för att den är
så hemsk. Detta var andra gången jag läste boken och den var om något bättre.
Kanske var jag inte mogen att uppskatta den fullt ut första gången, eller kanske
gav vetskapen om vad som händer i boken mig tillfälle att fokusera på det som
är bokens stora styrka: karaktärerna.
”Kallocain” är berättelsen om Leo Kall, en vetenskapsman i
en totalitär stat som uppfinner en sanningsdrog. Detta ger staten, som redan
övervakar nästan allt som medborgarna gör, tillfälle att flytta fram sina
positioner in i medborgarnas (medsoldaternas) innersta rum, deras själva
tankar. Till sin förvåning upptäcker Leo Kall att samhällsomstörtande tankar
inte bara är vanliga utan att varenda människa tycks bära på farliga drömmar
och rädslor.
Skriven ett antal år innan George Orwells ”1984” utmanar ”Kallocain”
dess enväldiga herravälde bland de stora dystopiska klassikerna. ”1984” är en
ikonisk skildring av en fascistisk stat och dess uttryck och slagord har gett
den en självklar plats i den moderna debatten. (Dessutom är den skriven på
världsspråket engelska vilket självklart gett den en annan skjuts än Boyes
mästerverk.) ”Kallocain” briljerar dock på den mindre skalan. Det är karaktärerna
och deras innersta rum som står i fokus och i nästan varje scen drivs vi till
våldsamt medlidande eller ilska å karaktärernas vägnar. Som mästerligast är
scenerna där Kallocainet, sanningsdrogen döpt efter sin skapare, används. Här
känns det ibland som att det är Boye själv som visar oss sitt innersta. Man kan
inte låta bli att sätta in dessa scener, inte bara i kontexten kring andra
världskriget, utan också i kontexten av att Boye själv länge dolde och
förnekade sin homosexualitet.
Leo Kall är också en mycket tacksam huvudperson. Till att
börja med våldsamt övertygad om det rättfärdiga i den statliga ordningen är han
för den utomstående läsaren relativt osympatisk. Snart syns dock sprickorna i
fasaden och Leo Kalls gradvisa omvändelse är i min mening både hoppfullare och
mer verklighetstrogen än Winston Smiths lika raska frigörelse som fall.
För den som har det minsta intresse för dystopier, svenska
klassiker eller Karin Boye är ”Kallocain” ett måste.
Kommentarer
Skicka en kommentar