Dagens citat – Euripides

Medea: 
O Kreon, det är inte första gången, 
som ryktet om min vishet skadat mig!
Föräldrar borde skona sina barn
från att belastas med för mycket lärdom.
Tänkarens bortvändhet från yttervärlden
blir missuppfattad som bevis på lättja,
om ej förföljd som översitteri.
Kom ej med nya sanningar till dårar!
I deras ögon saknar du förnuft:
din upptäckts användbarhet efterlyses.
Och sätter du dig upp mot sakkunskapen,
så väcker du blott anstöt i din stad. 
Jag själv har råkat ut för detta öde. 
Jag motarbetas och är illa sedd   
 och ändå har min kunskap sin begränsning. 
Du tror mig farlig för er säkerhet. 
 Så stor är inte min förmåga, Kreon,
att jag kan stämpla mot ett kungahus.


Dagens citat är lite längre, en del av något Medea (i Euripides, i sin rätta mening, klassiska drama Medea) säger till kund Kreon, fadern till kvinnan som ska gifta sig med Medeas tidigare make Jason. Jag ska inte låtsas vara någon expert på grekiska dramer i allmänhet eller Medea i synnerhet. Jag håller just nu på att läsa Medea så jag har ännu inte läst färdigt den. Jag vet dock hur den slutar, litteraturhistorien har spoilat mig... 

Citatet är i alla fall Medea som ber kung Kreon att få stanna i staden. Hon har invandrat till staden och har inte något annat nu när hennes make lämnat henne och hennes kunskap gör att hon anses farlig, en tragiskt sanning för många kvinnor historiskt, tänk på häxprocesserna. 

Det jag ser i detta citat är framför allt den stora hotfullheten i att äga alltför mycket kunskap och hur detta absolut inte alltid värderas (det vet ju också alla vi som var lite tidigare än andra i skolan). Det är också en del av en mycket bra upptakt till det som komma skall. (En ledtråd: Det är en tragedi :)) Dessutom är stycket "Kom ej med nya sanningar till dårar! I deras ögon saknar du förnuft" alltför sant. Det kallas modernt för Dunning-Kruger effekten att de som kan mycket lite om något ofta överskattar sin kompetens, som jag när jag överhuvudtaget vågar uttala mig om citat av Euripides ungefär.  

Kommentarer

Populära inlägg